Dítě, rodič nebo pedagog? Během života se můžeme ocitnout v jedné, dvou či dokonce třech rolích tohoto trojúhelníku. Dítětem jsme byli všichni, rodičem skoro všichni (nebo drtivá většina) a pedagogem – hrstka, ale minimálně nějakého pedagoga určitě známe. Kam mířím? Pohled a porozumění – z jiného místa, v jedné a té samé situaci.
I jako dospělí se vracíme zpět ke kořenům a zkoušíme se učit znovu naslouchat, protože je to naše základní nastavení, jen prostě lidsky zapomínáme – začneme mít názory podle nějakých vzorců či kritérií, soudíme, hodnotíme atd. Připomněl mi to náš Summit The Listening World – Nasloucháme srdcem 2024, který se konal v květnu v pražském kongresovém centru. Nasloucháním bez hodnocení, bez vlastních názorů a myšlenek, slyšíme mnohem více.
A mě neustále napadá, jaké by to bylo, kdyby učitelé, děti i rodiče naslouchali. Co by se změnilo a jaký by to mělo dopad na celé školství, na naše životy.
Moje sestra je učitelka, učí na základní škole. Vidím dost velký rozdíl v její výuce v porovnání s jakou jsem se setkávala já jako dítě. Neustále se věnuje dětem stylem “škola hrou”, aby to pro ně bylo zábavné, ale i poučné. Já jsem nic takového nezažila. Jak se to ale stane, že má učitel/ka takovýto pohled? Že chce? Že má zájem se odlišit?
Aby viděl/a, musí uvidět. Protože pokud něco zahlédneme, už nikdy to nemůžeme nevidět. Tedy jinými slovy: “Změň židli, změníš úhel, přijde porozumění.”
Vzpomněla jsem si, když jsem svého času (11 let) pracovala jako finanční poradkyně. Měli jsme externí školení Jak se stát dobrým obchodníkem. A kdo by si tohle nepřál? Jenže čím více jsem si kurz prožívala, tím více jsem zjišťovala, že tuhle práci dělat nechci (a dneska opravdu nedělám).
Co bylo ale zajímavé, byl úhel pohledu při jednom cvičení. Připomnělo mi to právě tento výše zmiňovaný trojúhelník. Popisovala jsem situaci, jaké to je, když klient nemá zájem o moje služby, o co nemá zájem atd. Nechápala jsem proč. Následně jsem si sedla na židli a měla jsem mluvit “jako” s klientem, který byl fiktivně na té druhé židli. Asi jsem byla taková trochu vyčítavá a nechápající.
Když jsem dopovídala, dostala jsem úkol si přesednout na tu druhou židli, do role klienta. To byla opravdu velká změna, protože najednou jsem znala na své otázky odpovědi. A napadaly mě takové, které by mi před pár vteřinami vůbec nedošly. Jen jsem změnila na pár okamžiků úhel pohledu! Wau, jak málo stačí.
A tohle se děje i v trojúhelníku dítě – rodič – pedagog. Jaké to je, když se chvíli zvedneš a změníš židli?
Moje kolegyně z projektu Šťastná škola vysílají každou 1. středu v měsíci na témata okolo tohoto projektu v rámci webinářů ALP (Akademie Lidského Potenciálu).
V následujících měsících dokonce pořádají akreditované workshopy nejen pro pedagogy, a to: Wellbeing, Prevence syndromu vyhoření a Prevence konfliktního jednání. Ať už je téma jakékoli, mají společné jádro: Poznání sebe samých, umění naslouchání a porozumění.
WELLBEING
Wellbeing ve školách je zaměřený na rozvoj emocionální inteligence, kreativity a spolupráce. Orientuje se na psychické zdraví a schopnost zvládat stres. Tento přístup má pozitivní vliv na prostředí ve třídách a celkovou atmosféru ve školách.
PREVENCE VYHOŘENÍ – ZÁKLAD PSYCHOHYGIENY
V současné době čelí pedagogové stále většímu tlaku a nárokům na výkon a narůstajícímu množství povinností, což může vést k vyčerpání, vyhoření a ke snížení kvality výuky. Neustálé vystavení stresu nepříznivě ovlivňuje nejen jejich pracovní výkon, ale i jejich celkovou pohodu a radost z práce.
Workshop „Prevence vyhoření“ nabízí zásadní pohled na problematiku a cenné nástroje pro zachování fyzického, emocionálního a duševního zdraví pedagogů.
PREVENCE KONFLIKTŮ A ROZVOJ MEZILIDSKÝCH VZTAHŮ
Zvyšující se zátěž v moderním světě ovlivňuje i děti. Nároky na výkon, sociální tlaky a nedostatek emocionálního vzdělání vede k tomu, že i ve školách narůstá konfliktní jednání, jehož následkem je sebepoškozování, deprese a stoupající počet dětských sebevražd. Česko je zemí, kde chodí děti do školy nejméně rádi. To ukazuje na naléhavou potřebu změny.
Workshop „Prevence konfliktů a rozvoj mezilidských vztahů“ je navržen tak, aby účastníkům poskytl hlubší porozumění konfliktním situacím, umožnil rozvoj komunikačních dovedností, sebepoznání a schopností budovat harmonické mezilidské vztahy.
Je jen na nás, jak ohromný dopad chceme v našich životech skrze modernizaci ve školství. Nikdy není pozdě začít. Ten pravý čas je vždycky TEĎ – a je jedno, jestli jsem v danou chvíli dítě, rodič, nebo pedagog…
Proč jsem tento článek nazvala „Na chvíli změň židli“? Protože ať jsme v jakékoli roli, vidíme jen náš vlastní úhel, sledujeme vlastní, nevinně sobecký pohled, naše osobní názory. Moudrost se objeví přesně tam, kde končí naše osobní mysl. Na titulním obrázku blogového článku sedí moje kolegyně Káťa Brázová a kouč Wyn Morgan. Přestože je Káťa kouč, když seděla naproti zahraničnímu koučovi a mentorovi Wynovi (který bude mimo jiné hostem Akademie PRO 4 – pro profesionály a lídry naživo), měla své téma, na které neznala odpověď. Přesto, když ona koučuje druhé lidi, ví, kde odpověď hledat, kam se pro odpověď dívat, zajímavé, že? Více o Akademii pro profesionály ZDE.