💗 3. ročník Summitu The Listening World 2026 💗
🎁 Nejnižší cena vstupenky a 1 vstupenka ZDARMA - právě teď ZDE.

Když člověk podniká, točí se to pořád dokola kolem pojmů jako peníze, prodej, cena, hodnota, potřeby klienta nebo jak sehnat klienty. Jenže čím těžší to všechno pro nás prodávající je, tím víc to ukazuje, kolik vymyšlených překážek jsme si mezi sebe a samotný prodej nevinně vložili.

Možná i proto je na trhu taková záplava kurzů na téma prodeje, prodejních dovedností apod. Je po nich obrovská poptávka.
Chodíme na ně, abychom se naučili reagovat na námitky, pronikli do psychologie prodeje nebo získali větší jistotu v tom, jak mluvit o své nabídce.
Z mé zkušenosti ale často podprahově hledáme způsoby, jak obelstít vlastní mysl, která si vymyslela překážky ještě dřív, než jsme vůbec začali prodávat.

Ať tak, nebo tak – pořád jsme v hlavě. Snažíme se vyzrát buď na hlavu cizí, nebo na tu svou. Všechno to bereme jako realitu, kterou je potřeba „řešit“.

Jsem vděčná, že se mi do cesty dostalo Porozumění mysli.

Všechny ty klíčové pojmy v podnikání pro mě začaly být lehčí – paradoxně neosobní. Ale když nevíme, jak fungujeme, snadno si je špatně vyložíme, přihodíme další myšlenky a pocity… a najednou to ztěžkne.

Přesvědčila jsem se o tom zase i při posledním vysílání kurzu Úspěch bez stresu, kdy se v chatu objevily nejčastější překážky spojené s prodejem:

  • osobní důležitost,
  • obava ze selhání,
  • nedůvěra v produkt,
  • „nechci prodávat, chci, aby lidé nakupovali sami“,
  • strach z odmítnutí – „protože by to o mně mohlo něco znamenat“,
  • hledání ideální klientky, se kterou bych mohla mít prodejní rozhovor,
  • strach vůbec nabídku vyslovit – „nechci se vnucovat“,
  • jak nabídnout transformativní rozhovor (koučink)?

Nikdy dřív jsem se na tyto klíčové pojmy nedívala tímto způsobem:

  • Dívat se za slova.
  • Číst mezi řádky.
  • Naslouchat pocitu – u sebe i u druhých.
  • Když něco ztěžkne, podívat se, jaká myšlenka za tím je a nebo pocity prostě ignorovat.
  • Vědět, že moje pocity nesouvisí s prodejem, ale s tím, co si o něm myslím.
  • Stejně jako to mám já, to má i klient. Na obou stranách stojí myšlenky a subjektivní prožívání – každý z nás vnímá realitu skrze to, co se mu odehrává v hlavě a jak se u toho cítí. A tím proti sobě stojí dvě ohromné síly: moje a jeho vymyšlené myšlenky, moje a jeho pocity, moje a jeho vnímání reality. Ale když si opravdu nasloucháme, bez snahy jeden druhého přesvědčit nebo opravit, nastane klid – a to všechno vymyšlené se rozplyne.

Když známe tyto základní principy, může nám to ohromně pomoct v práci s lidmi. Ne proto, abychom s nimi manipulovali, ale proto, abychom odfiltrovali to vymyšlené a dostali se k jádru věci, ke skutečné pravdě.

Co se u tebe změní, když připustíš např., že:

  • Peníze vznikly jen proto, abychom si mohli koupit výrobky a služby. Žádný další význam nemají.
  • Můžeme peníze začít vydělávat, protože nás to vydělávání baví. To vydělávání samotné.
  • Klientova reakce nesouvisí se námi. Neříká nic o mně – jen si klient myslí, že moje nabídka nenaplní jeho potřebu nebo pro něj nemá hodnotu za danou cenu.
  • Stačí najít jen jednoho dalšího klienta. (Tohle bylo sdíleno zahraničním hostem Klubu Transformativních koučů – a byla to úleva.)
  • Jsem transformativní kouč – tak se podívám do kalendáře, jak moc koučuji. Můžeme také zjistit, že děláme všechno možné, jen ne to, v čem chceme být opravdu excelentní – třeba právě v koučinku.
  • Autentický prodej vychází z místa vnitřního klidu, včetně tvorby cen. Když přestanu hledat „co říkat“, „jak prodávat“, „jakou dát cenu“, „tlačit na sebe“ a „hledat odpovědi“ – zjistím, že to vím.
  • Nikdy nemůžeme uspokojit potřebu, která je vymyšlená. Ani svou, ani cizí. Jen tu skutečnou. A ta se skrývá za slovy. V pocitu.
  • Nedokážeme garantovat, že naše nabídka splní očekávání. Protože očekávání jsou taktéž vymyšlená.

A je toho k prozkoumání jistě mnohem více.

Co mají všechny tyto poznatky společného?
Ukazují stejným směrem – ke Třem principům. K tomu, co je tou formou, ve které žijeme, kdo si myslíme, že jsme, co jsme si o světě a sobě vymysleli a čemu věříme. A proti tomu neforma – energie za tím vším, která za všechno může, která všechno tvoří.

A když jen zpomalíme na rychlost života, začneme víc naslouchat – sobě, druhým, pocitům, pocitu za slovy – zjistíme, že víme. Pokud s tebou něco z toho rezonuje, těšíme se na tebe v Akademii Transformativního Koučinku – pokud pracuješ s lidmi. Nebo v Akademii Umění Žít, pokud neustále hledáš cesty osobního rozvoje. Protože pravdou je, že tím hledáme potravu pro duši – a každým dalším kurzem bez pochopení naší podstaty se od ní jen vzdalujeme.

Míša Havránková
Jsem transformativní koučka 3P a online podnikatelka. Pohled na byznys se mi změnil poté, co jsem prošla Akademií Transformativního Koučinku. Nahlédla jsem totiž pod pokličku Tří principů a od té doby bádám, jaký dopad mají právě na oblast byznysu.

Realizuji se ve svém projektu, kde píši další články z této oblasti na blog Byznysmenky. Za hranice svých limitů, a dotknout se síly svého nejhlubšího byznys potenciálu na vlastní kůži, můžeš během transformativního rozhovoru se mnou.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů